choreography
Marco Goecke
assistent to the choreographer
Hedda Twiehaus
music
Ravi Shankar :
Raga Puriya-Dhanashri Gat in Sawarital /
Etta James :
I’d Rather Go Blind
lighting design
Udo Haberland
set & costumes
Marco Goecke
dramaturgy
Nadja Kadel
production
Nederlands Dans Theater
duration
10 minutes
dancers
2 dancers
premiere
30 March 2017,
Zuiderstrandtheater,
The Hague (NL)
links & downloads
> performance sheet (EN)
> dossier de diffusion (FR)
> context
> full video (password)
> photos high-res (password)
> photos low-res (password)
> technical rider (password)
> film Mezzo / La Belle Télé (2018), directed by Louise Narboni (password required)
MIDNIGHT RAGA
Midnight Raga premiered in 2017 in The Hague, the Netherlands and received critical acclaim by the Dutch press. National newspaper NRC spoke of Goecke’s dance language as one that “is an unchanging stream of nervous looking, minutely ordened, flapping, grinding, and siddering movements.” Leidsch Dagblad called the work “larger than large”, and a piece “in which Alexander Anderson and Guido Dutilh present/achieve magnificently. [It] takes your breath away.”
Goecke’s right hand and dramaturge Nadja Kadel, wrote the following words on this exquisite piece in the NDT oeuvre: “Goecke combines a deep midnight blue with his piece 'Midnight Raga', the title of which hearkens back to classical Indian music. The raga is a basic melodic structure which often emotionally suits a particular time of day. Usually, Goecke does not begin a piece with music. This time it was different: the Indian music by Ravi Shankar was the starting point. The choreographer liked both the Indian mysticism and the “freaky” quality of the music. He was also excited by the idea of using Indian music without resorting to elements of Indian dance at all. (…) Despite the Asian-Indian inspiration – also reflected in the heavy blue silks of the costumes –, one thing is unmistakable right from the start: Goecke’s very own, nervous language of movement, tailor-made for the two dancers Guido and Alex, and which they have internalized in every fibre of their beings.”
“There are no superlatives to describe the amazing work by Goecke, you have to enjoy it in silence” Leidsch Dagblad
MARCO GOECKE
Marco Goecke définit son travail comme un rêve éveillé, quelque part entre songe et réalité. Son interprétation avant-gardiste de la danse lui a valu d’être élu chorégraphe de l’année 2015 par le magazine spécialisé TANZ. Au total, il a créé plus de 60 chorégraphies pour des compagnies internationales.
Né à Wuppertal, en Allemagne, Marco Goecke reçoit sa formation de danseur au Heinz-Bosl-Stiftung de Munich ainsi qu’au Conservatoire royal de La Haye. Il intègre par la suite le Staatsoper im Schiller Theater de Berlin puis le Théâtre Hagen.
Après ses débuts en tant que chorégraphe à Hagen et à la Société Noverre de Stuttgart, Goecke crée des ballets pour le New York City Ballet (Mopey, 2004) et pour le Ballet de Stuttgart (Sweet Sweet Sweet, 2005). Il est par ailleurs nommé chorégraphe résident de la compagnie la même année. Son interprétation du classique Casse-Noisette (2006) — tout comme ses œuvres Alben (2008), Fancy Goods (2009), Orlando (2010), in sensu (2011), Black Breath (2012), Dancer in the Dark (2012) et On Velvet (2013) — connait un succès retentissant.
Ses spectacles en solo, Äffi et Mopey, sont entrés au répertoire du Ballet de Stuttgart et du Scapino Ballet Rotterdam, et ont été présentés dans de nombreux galas à travers le monde. Marco Goecke crée également des œuvres pour le Ballet de Hambourg, le Ballet de Leipzig, le Nederlands Dans Theater, le Ballet national de Norvège, le Pacific Northwest Ballet, Les Ballets de Monte-Carlo, le Berlin State Ballet, la Sao Paulo Companhia de Dança et le Ballet de Zurich.
Après avoir collaboré pendant plus de sept ans avec le Scapino Ballet Rotterdam en tant que chorégraphe résident, Marco Goecke accepte le poste de chorégraphe associé au Nederlands Dans Theater en 2013.